همزمان با افزايش بي‌سابقه قيمت آجيل شب عيد، برخي از مردم با ارسال پيامک‌ها و ايميل‌هاي گروهي، از هموطنان درخواست مي‌کنند از خريد آجيل شب عيد خودداري کنند.
 

مردم سالاری: همزمان با افزايش بي‌سابقه قيمت آجيل شب عيد، برخي از مردم با ارسال پيامک‌ها و ايميل‌هاي گروهي، از هموطنان درخواست مي‌کنند از خريد آجيل شب عيد خودداري کنند. به گزارش پايگاه خبري فريادگر، اين درخواست‌ها در شرايطي مطرح شده که قيمت آجيل نسبت به سال گذشته بين 20 تا 120 درصد افزايش يافته است.

در يکي از اين ايميل‌هاي گروهي آمده است: «واقعاً نمي‌فهمم چه اتفاقي افتاده که آجيل توي يک هفته بايد 2-3 برابر بشه! اگه توليد‌کننده سودي مي‌برد آدم براي خودش توجيه مي‌کرد که لااقل آدماي زحمتکش سود بردند ولي متاسفانه زالوها و کفتارها به صف شدن تا شيره جون کشاورزو با مزه خون مردم يکجا بالا بکشن . الان خيلي از هموطنامون حتي ديگه توان سير کردن شکم خودشون و خانواده شونو ندارن . توان خريد يه دست لباس رو ندارن . توان تامين هزينه تحصيل بچه‌هاشونو ندارن ... حالا چرا بحث آجيلو وسط کشيدم‌، شايد هنوز براي خيلي از ماها 300-400 تومن هزينه آجيل عيد اونقدر نباشه که توان ماليمونو تحت فشار بذاره اما اين پول مي‌تونه شب عيد يه خانواده رو برقرار کنه. مي‌تونه هزينه خوراک 1 ماه يک خانواده رو تامين کنه .

قصدم اين نيست که بگم بياييم پول آجيلو به اونايي که نيازمندن و آبرودار کمک کنيم . قصدم اينه که بگم بياييم «با هم و براي هم بودنو» تمرين کنيم . نخريدن و نخوردن آجيل کسي رو نمي‌کشه. بياييم به جاي شعاردادن و عمل نکردن، اينبار بدون شعار عمل کنيم. بياييم امسال آجيل نخريم و يک نوشته قشنگ روي سفره هفت‌سينمون‌ ميزمون بذاريم که براي چي اينکارو کرديم. بعضي‌ها فکر مي‌کنن‌: مگه مي‌شه! عيده! آبرومون...! آبروي آدم به اينه که انسان باشه. آبرويي که بند 4 تا تخمه و آجيل باشه همون بره بهتره.» مشابه اين پيام با ادبيات متفاوت، از طريق گوشي‌هاي تلفن همراه هم بين مردم رد و بدل مي‌شود.

 اما واقعيت آن است که معمولا اين پيام‌ها کمتر جدي گرفته مي‌شود و همانگونه که در همين پيام هم آمده، وقتي پاي عمل به ميان مي‌آيد، عده زيادي از عمل به آن خودداري مي‌کنند. هر چند که به نظر مي‌رسد امسال با توجه به افزايش بي سابقه قيمت آجيل، عده زيادي حتي اگر اين پيامها به دستشان نرسيده باشند از خريد آجيل خودداري کنند چرا که با هزينه‌هاي سنگين زندگي، خريد آجيل براي خيلي از مردم امکانپذير نيست.

افزايش 150 درصدي قيمت پسته و بادام

بر اساس آمار موثقي که از بايگاني فاکتورهاي فروش تعدادي از فروشندگان آجيل در شهر تهران در اختيار پايگاه خبري فريادگر قرار گرفته است، قيمت پسته و بادام، بويژه بادام هندي تا 150 درصد افزايش يافته است. به عنوان مثال، ميانگين قيمت هر کيلو پسته اکبري که سال گذشته حدود 22000 تومان بود امسال به حدود 50000 تومان افزايش يافته است. قيمت مغز بادام از حدود 18000 تومان به 43000 تومان و قيمت بادام هندي از 27000 تومان در سال گذشته به 52000 تومان رسيده است. ساير اقلام آجيل نيز به گونه مشابهي افزايش قيمت داشته اند هرچند که ميزان افزايش قيمت در مورد اقلام مختلف تخمه، کمتر بوده و حدود 50 تا 70 درصد است.

البته اين قيمت‌ها ميانگين قيمت آجيل در شهر تهران است و در فروشگاه‌هاي مرکز شهر به بالا، قيمت‌ها بسيار بالاتر است بطوري‌که هر کيلو پسته حدود 60 هزار تومان به فروش مي‌رسد. اين بدين معناست که هزينه خريد آجيل شب عيد براي يک خانواده معمولي که ميهمانان زيادي هم در ايام عيد نداشته باشد، بدون در نظر گرفتن شکلات و شيريني، حدود 200 هزار تومان است.



وعده‌هاي تکراري دولت براي کاهش قيمت‌ها

در حاليکه قيمت‌ها مدام در حال رشد سرسام‌آور است، دولتمردان تنها نظاره‌گر هستند و گاهي هم وعده کاهش قيمت مي‌دهند. طي روزهاي اخير وزير بازرگاني و استاندار تهران به طور جداگانه از کاهش قيمت آجيل و بويژه پسته سخن گفته اند اما با اين وجود رشد قيمت‌ها همچنان ادامه دارد. مهدي غضنفري در مورد مصوبه اخير کارگروه تنظيم بازار مبني بر ممنوعيت صادرات پسته اظهار داشت: اين مصوبه هنوز به وزارت صنعت ابلاغ نشده و سازمان توسعه تجارت در حال رايزني با واحد‌هاي صادراتي است تا مشکل گراني پسته حل شود.

وي با بيان اينکه از دولت براي اجراي اين مصوبه مهلت خواستيم، افزود: در اين راستا قرار شده است با سازمان توسعه تجارت براي مشکل پسته رايزني‌هايي انجام شود که قيمت پسته کاهش و ممنوعيت صادرات آن را لغو کنيم و ممنوعيت صادرات پسته با توجه به رايزني‌ها و تفاهماتي که در حال انجام است، رأي نمي‌آورد. مرتضي تمدن استاندار تهران نيز با اعلام اينكه پسته كاران متعهد شدند اين محصول را به قيمت مصوب 25 تا 30 هزار تومان بفروشند گفت: پسته‌كاران قصد داشتند هر كيلو پسته را 45 هزار تومان در مراكز عرضه مستقيم كالا به فروش برسانند كه اجازه اين كار را نداديم.

با وجود اين وعده‌ها هنوز خبري از کنترل قيمت پسته و ساير اقلام آجيل شب عيد نيست بطوري‌که نعمت‌الله ترکي معاون برنامه ريزي استانداري تهران وضعيت توزيع پسته و خشکبار در نمايشگاه‌هاي بهاره را نامشخص دانست و گفت: قيمت سال گذشته پسته در بازارهاي استان 21 هزار تومان بود که اين رقم در حال حاضر به قيمت صادراتي آن يعني بيش از 60 هزار تومان رسيده است و اگر اتحاديه خشکبار قيمت منطقي پسته را اعلام نکنند، مرزهاي صادرات اين کالا بسته و در بازار داخلي هم توزيع نخواهد شد.

 به نظر مي‌رسد همان اتفاقاتي که پيش از اين در مورد ساير کالاهاي مورد نياز افتاده و مردم را دچار مشکلات فراواني کرده بود، اين بار در مورد آجيل رخ داده و مسئولان به جاي پيشگيري از بروز اين نوسانات، پس از بروز مشکل به فکر حل آن مي‌افتند که البته تجربه نوسانات بازار دلار، بازار آهن، بازار سکه و طلا، بازار خودرو و ... نشان مي‌دهد که معمولا دولتمردان در حل اين مشکلات اساسي ناتوان بوده اند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : دو شنبه 30 بهمن 1391برچسب: آجيل , شب عيد , قيمت , قیمت پسته,
ارسال توسط reza